torsdag 4. oktober 2012

Det "nye" livet mitt

Jeg tenker mye på hvordan jeg har forandret meg som person fra jeg startet på Val Videregående skole og fram til i dag. Den er ganske så stor i grunn.. Før jeg startet på Val så brukte jeg å være med på fester sammen med vennene mine, jeg syntes virkelig det var gøy, jeg følte meg som en helt annen person. En person som var veldig mye mer sosial enn da jeg var helt edru. Jeg følte at dette var virkelig noe som passet meg veldig godt, i og med at jeg var så stille til vanlig. Jeg hadde det gøy, drakk, danset og koste meg på festene som jeg var med på. Jeg var ikke på fester hver helg , men på en del offentlige fester.

Jeg var absolutt ikke like uskyldig som jeg ser ut til der,
som om jeg var: "Jenta som aldri gjorde noe galt".
Da jeg startet på Val, så ble helgene noe helt annet. For det første så ble det ikke like enkelt å dra ut på fester, i og med at reglene på Val sier at man verken kan nyte alkohol på internatet eller komme tilbake full. For det andre så måtte man skaffe seg sjåfører (før reiste jeg som regel med festbuss).

Det året jeg startet på Val så var det veldig mange kristne elever som gikk samtidig som meg, mange i samme kullet som meg, og mange i klassene over. Jeg oppdaget et helt nytt syn på kristne mennesker, de var så positive, hyggelige, baksnakket ikke, bannet ikke osv.. Jeg tenkte, hvorfor har jeg ikke møtt på noe slikt før? Jeg har vokset opp med at alle bannet, alle baksnakket og snakket nedverdigene om hverandre.. Jeg tror kristne mennesker har litt mer positiv holdning til enkelte ting (okay, nå skal jeg ikke dra alle over en kam, for det er virkelig forskjell på folk, missforstå meg rett).

Jeg ble invitert på bibelgruppe sammen med noen som skulle til Hofles (et utested ved ferjekaien, har foresten den beste burgeren jeg har smakt der) for å spise is og lese i Bibelen sammen, dette var noe helt nytt for meg! Jeg har nesten aldri lest i en bibel før. Jeg trivdes veldig godt i den nye måten å være på, lese i Bibelen sammen med andre, prøve å forstå hva som står osv.. Jeg ble med oftere og oftere på møter sammen med de andre i møtesalen på Val. Jeg ble med på møteuker som ble arangert. Det var mange som ba for meg og snakket med meg.

Jeg forandret meg fra å være "den jenta som kunne bli med på alt", til den jenta som begynte å tenke over konsekvenser av det man gjør. Så, mot slutten av VG1, så ble jeg en kristen. Nå skal ikke jeg sitte her å si at når man er en kristen, så gjør man aldri noe galt. Så klart gjør man det, det er dessverre ikke til å unngå. Men det som var så godt for meg, at jeg sluttet å interessere meg for å drikke alkohol, sluttet og banne og jeg følte meg som en helt ny person.

Etter 3 år på Val, så søkte jeg meg inn på Fjellheim Bibelskole.
Dette er et bilde fra en tur vi hadde i Mongolia og Kina (3 uker og Kina 1 uke)
Dette er i Beijing (Kina)
 Så etter 3 år på Val som sagt, så begynte jeg på en bibelskole i Tromsø, Fjellheim. Og jeg angrer ikke på det. Har lært så masse etter et slikt år. Mye kunnskap og erfaringer, jeg har fått mange gode venner, blitt kjent med mange herlige mennesker i løpet av året. Blitt mer trygg på meg selv, fått blitt bedre kjent med Bibelen og hva den sier. Nå i dag er jeg ettåring på Soltun, som dere ser. Her trives jeg veldig godt, allerede blitt kjent med enda flere herlige mennesker. Har to veldig gode kollegaer som jeg jobber med. Dere kan gjerne være med å be for Soltun og soldatene som er innom. :) Stakkars dere, dette ble et laangt innlegg, men ville bare vise dere at alle kan få gå igjennom det jeg har gjort.

Til slutt vil jeg legge til et bibelvers som er utrolig godt og fint! Som jeg leste i går kveld :)

Jeg er Herren, ingen annen,
det finnes ingen annen gud enn jeg.
Jeg spenner beltet om livet på deg,
enda du ikke kjenner meg,
          

for at de skal kjenne i øst og vest
at det ikke er noen annen enn jeg.
Jeg er Herren, ingen annen.


Jesaja 45. 5-6

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge inn en kommentar, bare spør om du lurer på noe :)