mandag 8. oktober 2012

Mine første, men ikke de siste hjemmebakte brød!

På søndag så tenkte jeg å stå opp tidlig for å bake brød, men det ble ikke til at jeg gjorde det likavell. For det første så var det så varmt og godt under dyna, så å sette sine føtter på et gulv så tidlig, det orket visst ikke kroppen min da, hehe. Så det ble en slapp søndag, godt å bruke den til det som den "skal" brukes til og. Hviledag, og det ble det også. Strikket og hygget meg med resten av gjengen. Var foresten en flott gjeng med soldater som var innom i helga, det liker vi! En kjempe hyggelig gjeng som allerede er blitt gjengangere! :)

Tilbake til overskriften. Etter at jeg var ferdig på sykeheimen i dag, spist middag og gjort mine oppgaver på Soltun, så begynte jeg å bake brød. Jeg tenkte 8 brød må da være enkelt å lage. Men for en deig! Heftig svær! Jeg skjønner nå at kvinner for mange år tilbake, var veldig sterk i armene. De bakte en del brød, og det er ikke noe lett arbeid altså! Nå i dag har jo alle slike kjøkkenmaskiner, da går det jo lett, men vi har ikke det på Soltun, så da får vi brukt litt muskler samtidig. Genialt i grunn!

Måtte le da jeg så resultatet av det svære brødet!
Det var den største formen, og jeg hadde litt for masse
brøddeig i det, hehe ;p

Jeg lagde ferdig deigen til rundt litt over 7, og satte det på heving foran peisen :) I mellomtiden kjørte jeg og Else til militærleiren på Setermoen. Jeg har aldri vært innenfor en leir før, så dette var veldig spennende. Gutta som har vært innom Soltun har forklart at det tar så og så langt tid på å gå fra et punkt til et annet, og nå kan jeg forstå hva som menes med det, det er jo digert inne i leiren jo, hehe. Hadde sett for meg at det var svært, men ikke SÅ svært.

Da vi kom tilbake igjen, så var deigen hevet veldig, og var klar for å bli rullet ut til brød. Etter en time så var resultatet ferdig. Jeg brukte en oppskrift som Else har, som jeg dobblet. Jeg husket å dobble alt bortsett fra siktet rugmel. Så det ble 1 kg i stedenfor 2. Så brødet ble litt finere enn planlagt, men det får gå for denne gang. Neste gang skal jeg bake litt grovere brød, og følge med i oppskriften, kan være lurt.

Så ikke dette godt ut? Nystekte brød med brunost, og et glass melk :)

Men, nåå må jeg nesten gå å legge meg, skal ha tidligvakt her på Soltun i morgen og det er godt å få en god natt søvn i forveien. Skal starte dagen med hjemmelagd brød, før jeg går en tur ut med hunden. Har planlagt at jeg skal gå en tur hver dag, før jeg begynner med oppgavene her på Soltun, ganske greit det altså :)

Vi blogges!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge inn en kommentar, bare spør om du lurer på noe :)