torsdag 1. november 2012

Kristen i Midt-Troms ?

Tenkte å fortelle litt hvordan det er å være kristen her. Det går i grunn fint med kristenlivet mitt. Vi skal etter hvert bli flinkere til å være med på det som skjer i leriren her på Setermoen også. Så da blir det gudstjeneste på mandager (Setermoen) og bibelgruppe i kapellet i Bardufoss og møte her på Soltun på lørdager.

Jeg har kun vært med på gudstjeneste en gang på Setermoen. Jeg synes det er veldig bra å ha det i leiren, er en god del soldater som kommer på dem. Det er en litt fortynnet utgave av en gudstjenste, varer ikke like lenge som en "vanlig" gudstjeneste, slik at kanskje ikke kristne soldater "orker" å være med på det. Jeg er ikke helt sikker på om jeg liker at så mye blir kuttet, og det skal hastes igjennom noe som er så viktig, men det er som sagt et bra arengement uansett.

På tirsdager har vi alltid kjørt til Bardufoss for å være med på bibelgruppe der sammen med soldatene der. Nå skal vi gjøre et forsøk på å dele oss, slik at vi kan være med på bibelgruppe her nede i leiren også. Vi skulle egentlig i den leiren nå på tirsdag som var, men da var det ikke bibelgruppe der. Turen gikk derfor til Bardufoss som vanlig. Her går vi igjennom neste søndagens tekst hver gang, har samtaler om det vi har lest og en fellesbønn til slutt. Her er teksten for søndagen som kommer, og som vi brukte i bibelgruppen sist:

Dere er jordens salt! Men om saltet mister sin kraft, kan det da bli til salt igjen? Det duger ikke lenger til noe, men kastes ut og tråkkes ned av menneskene.
   
Dere er verdens lys! En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules. Og når en tenner et lys, setter en det ikke under et kar, men i en stake, så det lyser for alle i huset. Slik skal også deres lys skinne for menneskene, så de kan se de gode gjerninger dere gjør, og prise deres Far i himmelen!

Matt. 5.13-16

  På lørdager så har vi møte her på Soltun kl 8 på kvelden. Fram til nå har det vært veldig bra møter, nå framover skal vi ha litt vitnemøter / bønnestund, og det liker jeg veldig godt. Bra å variere litt også. Vi har hatt litt forskjellige talere iløpet lørdagene vi har hatt møter her. Mange gode taler har det derfor blitt :)

I tillegg til dette, er jeg nettopp ferdig med Jesaja, en veldig god bok. Nå tror jeg skal bryne meg på Hebreerbrevet. Godt å hoppe litt fram og tilbake og lese på litt ulike plasser. Står masse fint og dypt! Her er et vers fra Jesaja:

Men han ble såret for våre overtredelser
og knust for våre misgjerninger.Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred,
ved hans sår har vi fått legedom.


Jes. 53.5

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge inn en kommentar, bare spør om du lurer på noe :)