torsdag 4. juli 2013

Hva er lykke for deg?

Er du mest lykkelig om du har det materalistiske goder? Slik som en god pc, smarttelefon, beste bilen, den største hytta, største tv-en, flest venner på Facebook, det beste speilreflekskamera, Ipad? Ja, jeg spør deg, hva er det som gjør deg lykkelig?


Jeg satt på verandaen for litt siden og tenkte over dette. Jeg hadde en god stund helt for meg selv. Tenkte over, hva som gjorde meg lykkelig for stunden. Jo, det skal jeg fortelle deg. Jeg satt i en stol, føttene på bordet og slappet helt av med strikkingen i fanget. Barneglede som fylte i bakgrunnen, fuglene som plystret til hverandre og en god andaktsbok. Jeg følte på lykken fordi jeg er til.



For et herlig liv! En god andaktsbok av Asbjørn Kvalbein, strikketøy og min nye bestevenn for tiden, kleenex.

Det er mange ting her i livet som i alle fall gjør meg lykkelig. Gode venner som alltid er der for meg, Gud, de små gledene i livet, en god familie, tiden alene, garn og strikkepinner, en god andaktsbok, å glede seg over andres gleder i livet. Som sagt det er mye som kan nevnes her. Det er helt sikkert mer som kunne ha blitt sagt om den saken.

Jeg søkte opp ordene lykke og lykkelig i Bibelen, på nett. Og fant mange bibelvers som sier litt om dette:

Hvis de da adlyder og tjener ham, vil de leve godt alle sine dager og ende sine år i lykke. Job 36.11

Herren gir kraft til sitt folk, han signer det med lykke og fred. Sal 29.11

Jeg har lovprist gleden, for det fins ingen annen lykke for menneskene her under solen enn å spise og drikke og være glad. Dette kan følge dem under strevet i den tiden Gud lar dem leve under solen. Fork. 8.15

Han kan prise seg lykkelig her i livet: «Folk roser deg, for du gjør det godt.» Sal 49. 19


Lykkelig er den som finner visdom, det menneske som vinner god innsikt. Ords. 3.13



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge inn en kommentar, bare spør om du lurer på noe :)