onsdag 26. juni 2013

En god trøst.. Gud har alltid vært med meg!

Midt i det vonde og det utrygge omgivelsene. Så har Gud alltid vært med meg.

Det er vel en grunn til at jeg har blitt en kristen. Det er vel en grunn til at Gud har jobbet med meg, jobbet for at jeg skulle komme til tro på ham. Jeg er så glad for at jeg begynte på Val, fikk høre om Gud! Tenk! Jeg har en far som jeg alltid kan få komme til, alltid få trøst hos og som alltid har tid for meg. Når jeg er aller lengst nede, så søker jeg ham. Og han kaller på meg, og drar med meg opp igjen. Det er så ufattelig godt å tenke på!

Da jeg vokste opp, så ville jeg ikke ha noe med Bibelen og den slags tull å gjøre.. Nå, kan jeg ikke få nok av Bibelen og det Gud vil vise meg. Det er så mye som har forandret seg.

[...] Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, så skal dere finne hvile for deres sjel [...]

Matt 11.28-29

I går var jeg på bibelgruppe i Bardufoss, og her fikk jeg høre et bilde som er blitt brukt på dette bibelverset. Jeg har alltid lurt på hva et åk betyr. Det fikk jeg en god forklaring på. Jeg skal gjøre et forsøk på å gi deg et bilde: I gamle dager brukte de okser til å hjelpe seg til på gården, for å pløye eller hva de enn gjorde. De brukte gjerne to okser. En som hadde god erfaring og en som ikke har vært på med så mye på det, og som lærte av den som var litt eldre med bedre erfaring. For at arbeidet for oksene skulle bli lettere, så brukte de en åk. Et redskap som brukes til å utjenve vekt. Det ble lagt på skuldrene, for å gjøre arbeidet lettere. 

Det var ofte ujevnt terreng der jobben ble utført. Så det var lett å snuble. Så hver gang den lille oksen snublet, eller mistet kraften, så hjalp den mer erfarne oksen til. Han var alltid ved siden av og hjalp til. Hvis vi bytter ut dette bildet. Og bytter ut oksene med deg og Jesus. Der Jesus er den største og den lille er deg. Hver gang du snubler og gjør noe galt, så er Jesus med. Han løfter deg opp igjen og gir deg motivasjon videre. 

Derfor ble dette bibelverset så godt for meg. Gud er alltid med deg! Uansett hva!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge inn en kommentar, bare spør om du lurer på noe :)