søndag 26. august 2012

"Husmorskole"

Det er så flott å ha et år der du virkelig får utfordre evnene dine på kjøkkenet. Med både bake, koke og steke evner. Jeg fikk virkelig testet meg selv ut en dag her. Det var den første dagen da jeg skulle lage middag her og vi hadde gjester som bestilte middag den dagen. Det gikk jo helt fint, men i og med at de betaler for maten så ble jeg litt stresset. Maten ble heldigvis godt mottatt for både små og store.
      Jeg lagde faktisk hjemmelagd potetstappe for første gang i dag, kjempe gøy å prøve noe nytt altså. Men det ble ikke så alt for godt, så jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det for at det skal bli bedre til neste gang. Jeg liker meg uansett veldig godt på kjøkkenet, og kommer til å tilbringe mange timer inne der i løpet av året. Det er flott det, i og med at studentlivet begynner neste år igjen, og da må man jo lage mat og slikt til seg selv, godt med et års trening i forveien da :))

Du får ta i mot gjester og de er så hyggelige og takknemelige for at de får lov til å stikke innom. De synes at vi gjør det så bra her på Soltun, og det liker vi svært godt å høre! Da er det ekstra hyggelig å ta i mot gjester også.

Vi får også hilse på mange nye folk i løpet av året, og vi har gjort det allerede, kjempe fint! Jeg gleder meg til å bli kjent med mange flere mennesker her på Soltun etter som tiden går her. Det her er virkelig et år der du får lære deg masse gode erfaringer som man kan ha med seg videre i livet, setter stor pris på det.

I helga så har vi hatt besøk av assistent presten som jobber i militærleiren på Setermoen, veldig hyggelig mann som har vært på Soltun i hele helga. På fredag stelte han i stand en veldig god rett på kvelden, han hadde ikke noe navn på det, og det var svært godt! Så soldatene har virkelig noe å lære av han altså, kanskje de også er like flinke som han å lage til mat, hvem vet? 

Mens Else har vært borte, så har vi passet på katten hennes, det er en turbo katt uten like. Så mye energi som skal ut hele tiden, så lader han opp batteriene ved en god del soving, og det er på'n igjen! Hele dagen lang så springer han rundt om. I går kveld så tok jeg han med meg i senga mi, for vil ikke bure han inne på et rom om natten, men den lille kroppen bruker masse plass, hvem skulle tro det? Så jeg har ikke sovet så veldig godt i natt, men men koslig å våkne til en kosete kattunge som vil ha oppmerksomhet.

"Min plass"

I kveld skal jeg og Katrine se "Som to dråper vann" og etter at den filmen er ferdig, så kommer Else tilbake igjen og så begynner "Mamma Mia" på tv-en, vi gleder oss kjempe masse til det. Så nå skal vi kose oss med strikking i mellomtiden :)

Jeg vil avslutte innlegget nok en gang med noen fine bibelvers:

 Hvordan holder den unge stien sin ren?
          Ved å ta vare på dine ord.
          

Jeg søker deg av hele mitt hjerte,
          la meg ikke gå meg vill, bort fra dine bud!
          

Jeg gjemmer ditt ord i hjertet
          så jeg ikke skal synde mot deg.
          

Velsignet er du, Herre!
          Lær meg dine forskrifter!


Sal 119. 9-12

2 kommentarer:

  1. Det e så bra du e der, Tanita! :D velkommen til mitt kjøkken btw :P og FOR en søt katt, ta den med hit!

    SvarSlett
  2. Ja, like mæ veldig godt her! Arbeidslyst kom treng deg på, for her skal du IKKE motstand finne :) (Y) Trur nok ikke sjefen blir så glad da, ja han e kjempe søt! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge inn en kommentar, bare spør om du lurer på noe :)